Autorom textu je vedúci stravovacej komisie Rady rodičov, Miro Dravecký.
Na podnet rodičov bolo zorganizované stretnutie, na ktorom som sa 4.12.2024 rozprával s pani riaditeľkou a vedúcou školskej jedálne o problémoch v školskej jedálni. Rozdiskutovali sme viacero oblasti, na tomto mieste chceme rodičov informovať, v akom štádiu riešenia sú.
Dlhé rady v jedálni
Ako sa hovorí, kultúru národa spoznáte podľa toho, ako vyzerajú verejné toalety. A ja dodávam, že dalším znakom kultúrnosti spoločnosti je aj to, ako dokážeme stáť v rade. Na autobus, na letisku, v obchode, na pošte či na obed. Či budeme natlačení v jednej kope v snahe byť prvý stoj čo stoj, alebo budeme stáť slušne v poradí, ako sme prišli a počkáme, až príde na nás rad.
Problém s dlhými radmi v školskej jedálni vnímajú všetky zúčastnené strany: deti a ich rodičia, kuchárky aj vedenie školy. Povedzme si pravdu – každý z nás má skúsenosť zo školy, že si musel vystáť rad. Škola má okolo 600 stravníkov, z nich je niečo cez 355 z prvého stupňa, okolo 250 z druhého stupňa a 55 dospelých (pedagogický a nepedagogický zbor). A všetci títo ľudia sa majú odstravovať, keď im skončí vyučovanie, teda prvému stupňu po 4. alebo 5. hodine a zvyšku po 5. alebo 6. hodine. Prakticky medzi 11:40 a 13:40, teda počas dvoch hodín, sa do jedálne nahrnie týchto 600 stravníkov, čo je v priemere 5 ľudí za minútu, a je prirodzené, že vznikajú rady. Tento problém rieši každá škola, lebo príčiny sú pre všetkých rovnaké.
Identifikovali sme miesta, kde je možné problém riešiť:
- Dostatok miest pri sedení za stolom
- Urýchliť výdaj jedál
- Rozplynúť stravníkov do iných časov
- Keď už rady vznikajú, čakajme v nich kultúrne
Rozoberme si to postupne.
Dostatok miest pri sedení za stolom
Tu máme dobré správy. Aktuálne sú v jedálni stoly, za ktoré si vedia sadnúť 4 deti. Práve v týchto dňoch boli do jedálne doručené nové stoly pre 6 miest, čím sa kapacita jedálne zvýšila na 145 miest. V jednom čase tak môže sedieť za stolom štvrtina všetkých stravníkov. Aj podľa spätnej väzby od detí, ktorú som si narýchlo spravil, v tomto zásadný problem nevidíme.
Urýchliť výdaj jedál
Tento bod je asi najzraniteľnejší, a aj najťažšie riešiteľný. Vedúca školskej jedálne ma uistila, že spolu s riaditeľkou intenzívne hľadajú posily do školskej jedálne. Aby ste mali predstavu, jedáleň má takú kapacitu, že potrebuje 10 ľudí (kuchárky, pomocná sila do kuchyne), no teraz tam pracujú len 8 zamestnanci vrátane vedúcej jedálne, z toho dve pracovníčky majú polovičný uväzok.
Aj napriek snahe zamestnať ďalších zamestnancov sa nedarí kapacitu naplniť. Pracovné ponuky boli inzerované na viacerých miestach: Edujobs.sk, Bazos, Facebook – žiadna reakcia. Problém je neatraktivita takéhoto zamestnania vrátane veľmi nízkeho tabuľkového platu (okolo 830 EUR mesačne v hrubom). Ak by ste však o niekom vedeli, kto by chcel v kuchyni pracovať, nech sa obráti na pani riaditeľku (zsbudatinska@gmail.com).
Rozplynúť stravníkov do iných časov
Vždy to tak bolo a asi aj bude, že žiaci po poslednej hodine dostanú náramný hlad a všetci sa ponáhľajú do jedálne. Niektorí sa ponáhľajú domov, rýchlo preč zo školy. Keby sme dokázali aspoň niektorých žiakov zdržať v priestoroch školy, „zabaviť“, nech ich kroky vo vypuklých časoch nemieria do jedálne, ale niekam inam, rad v jedálni by sa zmenšil a čakanie skrátilo.
Žiaci si môžu po poslednej hodine zahrať ping-pong, alebo si sadnúť do pripravovanej relax zóny, alebo pre nich pripraviť nejakú súťaž, do ktorej sa musia zapojiť práve v tom problematickom čase. Toto sú len námety, nad ktorými sa podľa prísľubu pani riaditeľky spolu s učiteľmi zamyslia a uvidíme, čo sa ujme.
Keď už rady vznikajú, čakajme v nich kultúrne
V zásade sa deti sťažujú na to, že sa iní žiaci pri čakaní v rade predbiehajú. To robí zlú krv, spôsobuje hádky a niekedy aj agresivitu. Čakať v rade sa dá aj kultúrne. Môžu tomu napomôcť napríklad aj jasne vyznačené línie (fyzické alebo nakreslené na podlahe), kde majú deti stáť.
Predniesol som aj návrh, aby v rade na obed čakali aj učitelia. Roky, desaťročia je zaužívané, že tí sa chodia najesť bez čakania, no možno stojí na zamyslenie to zmeniť. Keď stoja v rade deti, prečo nie aj učitelia? Niektorí učitelia majú po vyučovaní v škole aj iné povinnosti (žiaľ v niektorých prípadoch aj druhá práca), ale povinnosti majú aj deti (krúžky, tréningy). Keby deti videli, že v rade čaká aj ich učiteľ, určite by sa eliminovali pokusy o predbiehanie. Za pokus to stojí, čo myslíte? 🙂
Veľkosť porcií
Ďalší podnet zo strany rodičov prišiel na veľkosť porcií. Námatkovo som sa pýtal zástupcov rodičov, ako to vnímajú a odpovede sa líšili. Niekomu vyhovujú, pre iného sú malé a ďalší hovoria, že deti jedlo aj tak nedojedajú a vracajú späť poloplné taniere. Je to teda subjektívne hodnotenie. Čo je ale podstatné v tejto debate, sú pravidlá, ktorých sa musí držať škola. Pre veľkosti porcií sú stanovené normy, špeciálne na porciu pre prvý stupeň, druhý stupeň a porciu pre dospelého. Môže sa vám zdať, že štyri tvarohové guličky pre ôsmaka je málo, lenže cesto pre guličky je dosť ťažké, náplň takisto a gramáž nepustí. V jedálni majú také typy naberačiek na prílohu či mäso, ktoré zodpovedá daným normám a naše skúsené kuchárky vedia, koľko deťom na tanier naložiť, aby to zodpovedalo predpisanej gramáži. Možno to nie vždy sedí na gram, ale odchýlky isto nie sú zásadné.
Vzhľadom na to, že tento problém sa riešil aj v iných školách, zriaďovateľ chvíľu uvažoval nad tým, že sa zavedú tzv. vzorové porcie, ktoré budú vystavené v jedálni. Keď to ale domyslite do detailov, tieto vzorové porcie nik zo stravníkov nehradí a tak náklady na ne by sa pohybovali rádovo v tisícke EUR za rok na jednu jedáleň, čo sú pre zriaďovateľa významné peniaze. Za tieto peniaze radšej vedúca jedálne nakúpi viac ovocia alebo kvalitnejšie suroviny.
Druhou možnosťou, ako sprostredkovať stravníkom predpisanú veľkosť porcie, je zobraziť im ju na fotke vystavenej v jedálni. Tu však opäť podľa slov pani vedúcej narážame na praktickú stránku. Jedáleň nemá kapacitu na varenie a obsluhu detí, nemôže si dovoliť poveriť jedného zamestnanca na to, aby odfotil každý typ porcie, zabezpečil tlač a vystavenie v jedálni. Aj ja som mal takú predstavu, že odfotiť jedlo a vytlačiť fotky na farebnej tlačiarni z mobilu cez wifi je otázka dvoch minút. Žiaľ, technicky nie je škola vybavená tak, aby to bolo takéto jednoduché a namiesto minútovej agendy sa tu bavíme možno aj o hodine.
Dohodli sme sa však na tom, že vedúca školskej jedálne občas zverejní na stránke školy porcie jedál, aby rodičia mali predstavu, ako vyzerajú porcie, ktoré deti jedia. Nebude sa to teda diať pravidelne, ale podľa možnosti, špeciálne keď bude škola ponúkať netradičné jedlo. Ponúka sa tu možnosť, aby sa tieto obrázky dostali priamo do Edupage v časti Jedálny lístok, no neviem, aké možnosti samotná aplikácia ponúka.
Kvalita podávaných jedál
V minulosti sme riešili sťažnosť na podávaný kečup, ktorý obsahoval konzervanty. Vedúca školskej jedálne ozrejmila, ako to bolo. Jedáleň štandardne nakupuje kečup, ktorý spĺňa normy, je vyrábaný bez konzervantov, farbív, stabilizátorov a podobne. Takýto kečup sa dávkuje deťom na tanier. Deje sa to v súlade s normami, na ktoré sa dbá. V tomto konkrétnom prípade bola snaha dokúpiť kečup pre deti, lebo skúsenosti hovoria, že deti kečup milujú a podľa noriem ho je málo. Preto vedúca jedálne dokúpila malé balenia kečupov a nevšimla si, že čo tento kečup obsahuje. Išlo o povestnú výnimku, ktorá potvrdzuje pravidlo.
Vedúca školskej jedálne dôrazne deklarovala, že deťom sú podávané nezávadné potraviny, jedlá sa vyrábajú z čerstvej zeleniny či ovocia, žiadne sterilizované produkty.
Na záver
Ďakujem za otvorenú diskusiu s pani radieľkou a vedúcou školskej jedálne. Všetci zúčastnení prejavili zámer a ochotu problematické veci riešiť, venovať sa im a veríme, že sa veci posunú správnym smerom.